Timișoara 2023, Capitala Culturală a timișoreanului de rând?
Anul trecut obișnuiam să-mi întreb familia și prietenii (care activează în diverse domenii profesionale) dacă au fost la Timișoara sau dacă plănuiesc să meargă până la finalul lui 2023. Le povesteam cu entuziasm despre vizitele mele de lucru, evenimentele, expozițiile, festivalurile și concertele care mi se păreau de neratat în programul Timișoara Capitală Europeană a Culturii (CEaC), dar și despre reabilitarea clădirilor de patrimoniu, convertirea neașteptată a multor obiective cu încărcătură istorică și militară în spații de expunere pentru instalații de artă contemporană, conferințe, festivaluri de film în cinematografe renăscute, diverse ateliere, tururi ghidate și sesiuni de mediere culturală.
Chiar dacă mă ascultau fascinați, planurile lor de călătorie au ocolit Timișoara în 2023, cu excepția celor care activau deja în sectorul cultural ca producători și/sau consumatori de cultură. M-am întrebat atunci în ce măsură suntem atrași de mega-evenimentul și transformarea urbană prin care trece un oraș care a câștigat titlul de Capitală Europeană a Culturii?
În timpul unei călătorii cu tramvaiul ce leagă Piața Libertății din centrul Timișoarei de zona industrială Calea Buziașului, am observat cum peisajul se schimbă, „efervescența” culturală rămânând în urmă, iar viața locală, reală, începând să prindă un contur ușor diferit. A început să mă intereseze tot mai mult cum se raportează timișoreanul de rând la ceea ce se întâmplă în propriul oraș cu ocazia CEaC. Oportunitatea de cercetare s-a ivit prin intermediul unei burse de creație pentru jurnalism cultural, oferită (prin concurs) de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, instituție publică aflată în subordinea Consiliului Local, înființată cu scopul de a coordona, implementa și monitoriza Programul Cultural „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii”, entitate care gestionează și bugetul programului.
Așadar, iată-mă coborând din tren, pentru a doua oară în 3 luni, în Gara de Nord din Timișoara. Aveam să-mi petrec următoarele două săptămâni luând parte la cât mai multe evenimente cuprinse în programul Capitală Europeană a Culturii. Urma să stau de vorbă ad-hoc cu publicul vizitator, cu manageri culturali locali, cu reprezentanți ai autorităților finanțatoare și angajați în instituții culturale de stat, dar și cu studenți, medici, antreprenori, lucrători în multinaționale, șoferi de taxi, casiere de la supermarket și seniori. Am revenit în luna noiembrie la Timișoara pentru o ultimă săptămână împânzită de evenimentele toamnei culturale și, îmi imaginam eu, luată cu asalt de publicul local.
Am ajuns să vorbesc cu aproape 30 lucrători, atât din breasla creatorilor de conținut cultural instituțional și independent, cât și reprezentanți ai publicului larg, mai puțin (sau deloc) instruiți/familiarizați cu scena culturală locală, națională sau europeană. Ce au în comun toate aceste categorii socio-profesionale cu care am ales să discut? Faptul că sunt rezidenți activi ai Timișoarei, martori ai ambițiosului program cultural care s-a desfășurat sub ochii lor și care producea schimbări urbane și de infrastructură vizibile. Lentila antropologică exploratorie nu are pretenția de exhaustivitate. Ea surprinde frânturi și observații la firul ierbii, limitate de dimensiunea unei micro-cercetări.
Cultură și audiență
„Păi dacă muncesc toată ziua, când să mai merg? Când nu fac șoferie, lucrez DTP-ist la un ziar de fotbal, nu merge grozav. Locuiesc de 40 de ani în Timișoara și mă duceam la concerte de trupe live, când veneau, pe vremuri, acum nu mai merg nicăieri de ani de zile.” (șofer Uber, 60 de ani)
O impresionantă serie de studii confirmă intuiția conform căreia statutul profesional, nivelul de educație și clasa socială din care fac parte membrii comunităților urbane reprezintă indicatori buni pentru felul în care diverse grupuri sociale percep, participă și navighează viața culturală a orașului.
O cercetare despre impactul pe care l-a avut proiectul de Capitală Europeană a Culturii asupra orașului sârbesc Novi Sad (CEaC în 2022) din perspectiva comunității locale arată felul în care variabile socio-demografice precum genul, vârsta, educația formală, venitul și profesia influențează percepția asupra vieții culturale urbane. Cu cât vârsta respondenților este mai înaintată, cu atât nivelul de participare la evenimentele socio-culturale scade, cei educați sunt considerabil mai atrași de manifestații cultural-artistice, iar cei cu venituri ridicate sunt mai interesați de activitățile culturale generate de muzee, teatre, filarmonici, operă etc. Timișoara nu face excepție.
„Una din teoriile mele asupra disfuncționalităților în oraș e din cauza segregării și a interacțiunii reduse între categorii diverse. Or acum, Capitala Culturală a adus împreună niște grupuri să interacționeze și unele contacte nu poți să le uiți și să mergi mai departe.” (expertă relații comunitare și incluziune socială, CEaC)
Oare?
La scară macro, conform dosarului de candidatură înaintat în 2016, direcția de dezvoltare a publicului face referire la Strategia Culturală a Municipiului Timișoara 2014-2024, studiu sociologic realizat în 2013 de către Asociaţia MetruCub – resurse pentru cultură și Asociaţia pentru Tranziţia Urbană. De aici reiese comportamentul cultural al timișoreanului de rând – cei mai mulți preferă să-și petreacă timpul liber în cartiere și parcuri, împreună cu copiii și familia, deși declarativ valorizează pozitiv cultura. Participă des la festivaluri precum cel al Vinului, Berii și Inimilor, aleg concertele de muzică ușoară și muzică populară, apreciază teatrul de divertisment și de revistă, împreună cu filmele de comedie și de acțiune. Își exprimă nevoia ca scena culturală să ajungă în parcuri, pe străzi și în cartiere, iar pentru a-i atrage, oferta ar trebui să aibă în vedere trei criterii importante: subiectul interesant, renumele protagoniștilor de pe scenă și prețul produsului cultural.
„Nu găsesc în program ceva care să-mi placă, n-am fost la niciun eveniment. Prefer după muncă să mă uit la seriale online, la concursuri de gătit și meciuri de fotbal. Stau mult pe traseu, orașul e un șantier continuu, se lucrează toate drumurile.” (șofer Bolt, 46 de ani)
Barometrul calității vieții în Municipiul Timișoara a măsurat de curând nivelul de satisfacție al locuitorilor în perioada noiembrie 2022 – martie 2023 pe un eșantion de 2.191 respondenți din 36 de cartiere, stratificat în funcție de gen, vârstă, educație și venit. Deși percepția asupra vieții urbane este în general pozitivă, optimismul predominând în cazul tinerilor și al persoanelor cu studii superioare, timișorenii preferă în continuare să-și petreacă timpul liber în apropierea zonei rezidențiale, cu familia, sau în spațiile verzi, și ele insuficiente în cartierele în care locuiesc. Rezidenții sunt considerabil nemulțumiți de infrastructura urbană/aglomerația, transportul în comun, spațiile publice și starea clădirilor istorice. Proporția cea mai însemnată de absolvenți de studii superioare, cu venituri medii și peste medie, consideră programul Capitală Europeană a Culturii ca fiind benefic, deși adresat mai degrabă turiștilor decât timișorenilor.
„Cartiere cum sunt Aradului, Lipovei, sunt multe familii acolo. Mi-am întrebat sora dacă a fost la vreun eveniment, a zis că nu, e departe de centru și are copiii mici. Dacă ar fi existat la ea în cartier, ar fi participat.” (studentă, 29 de ani)
La scară micro, comportamentele nu diferă pentru restul anului cultural 2023. Din discuțiile purtate cu diverse categorii de public, interesul manifestat față de viața culturală a Timișoarei a rămas constant comparativ cu anii precedenți Capitalei Culturale pentru cei cu studii superioare, deja consumatori de artă și cultură. Mai concret, cei care participau și înainte la evenimente, au participat și în anul Capitalei Culturale. Cu cât vorbim despre un nivel de educație mai scăzut și un venit sub medie, cei cu care am stat de vorbă fie nu au participat deloc, fie au participat doar la evenimentele gratuite din deschiderea și închiderea programului CEaC, la festivaluri populare și la activități dedicate copiilor.
„Mai participă soția, cu copiii, la evenimente pentru ei, dar foarte puțin. Eu nu am fost la niciun eveniment, nu-mi place aglomerația, prefer să merg la mall sau să ies seara la o bere cu prietenii. N-am fost nici în anii trecuți, deși stau de 5 ani în Timișoara.” (șofer Bolt, 45 de ani)
„Ce observăm că se întâmplă în Timișoara, din păcate, și anul ăsta se întâmplă, este că evenimentele, așa, majoritatea, sunt organizate mai mult top-down de fapt, așa, cumva e nevoia mea ca organizator să organizez asta și asta voi organiza, dar nevoile publicului local nu cred că corespund cu ce se întâmplă. Într-un proces ideal, Capitala ar fi mapat lucrurile astea, deja, într-un fel.” (operator cultural și curator, 36 ani)
Prin cele două studii, echipa Capitalei chiar luase pulsul comunității. Deși eforturile organizatorilor CEaC au fost colosale, începând cu inițiativele de comunicare și consultare derulate între 2014-2022, până la direcțiile de dezvoltare a publicului și comunității asumate în programul oficial Timișoara 2023 Capitală Europeană a Culturii (obișnuință, alegere și surprindere), totuși ecourile evenimentelor nu s-au resimțit în tot orașul, dimpotrivă.
Consideri importante astfel de cercetări accesibile publicului?
Atunci ajută-ne să continuăm!
Este adevărat că în momentul acesta nu știm foarte multe despre participarea timișorenilor la cele peste 2.000 de evenimentele parte din CEaC și impactul programului asupra comunităților locale, cu excepția creșterii consumului cultural cu 4.1% comparativ cu anul 2016, și faptul că peste 1,3 milioane de vizitatori au participat la evenimentele anului cultural, conform lui Simion Giurcă, președintele Asociației pentru Promovarea Timișoarei. Cifra este de altfel modestă în relație cu datele raportate de orașul-omolog unguresc Veszprém-Balaton, care la o populație de 56.000 de locuitori a derulat 3.500 de evenimente și a avut peste 1,5 milioane de vizitatori în 2023, Timișoara având 400.000 de locuitori și aprox. 2.000 evenimente pe agenda culturală a anului.
Vom ști mai multe la finalul lui 2024, odată cu finalizarea cercetărilor extinse contractate de Centrul de Proiecte, care urmează să măsoare, printre altele, impactul, percepția și participarea publicului la programul Capitală Europeană a Culturii.
Ce știm, în schimb, este că festivitățile de deschidere, dar mai ales de închidere, instalația Pepiniera 1306 și proiecțiile de film din cele două cinematografe recent redate publicului, Timiș și Victoria, au atras cei mai mulți participanți. Ce a contribuit decisiv la succesul lor de audiență? Putem intui faptul că programele au inclus concerte și activități în aer liber – piețe și alte spații urbane simbolice, care au adresat nevoile mai multor categorii de public și, foarte important, majoritatea au fost gratuite și accesibilizate, adică adaptate și pentru persoane cu deficiențe sau cu nevoi speciale.
Indiferent de specificul lor, evenimentele gratuite din spațiile publice au beneficiat de publicul cel mai divers și numeros, în timp ce prețul biletelor și cozile solicitante la expozițiile-vedetă ale Capitalei Culturale au diminuat interesul localnicilor pentru arta vizuală.
„La festivalul de jazz din Piața Libertății era plin și cu public destul de divers pentru că era gratis. Faptul că la muzeu era totuși o taxă de 55 de lei la Victor Brauner făcea diferența. Am auzit la coadă, fiindcă am mers în repetate rânduri, oameni care renunțau că era prea scumpă intrarea. Totuși era destul de exclusivist. Imediat după au comunicat că e o zi în care e deschis pentru pensionari și publicul larg; probabil au primit feedback.” (profesoară și manageră culturală spațiu educațional independent, 43 de ani)
„Dar noi ce facem în cartiere?” (operator cultural local într-un interviu online, dec. 2023)
Una dintre provocările majore, și care s-a transformat în timp într-o critică adusă implementării programelor CEaC de pretutindeni, este legată de multitudinea evenimentelor organizate în centrele orașelor și lipsa de activități culturale în cartiere, suburbii și comunități marginalizate. Așadar, dincolo de rarele momentele festive și efervescente, în ce măsură a reușit Timișoara Capitală Europeană a Culturii să ajungă în cartiere și să angajeze/implice/atragă publicul de rând?
Cultură și incluziune
Aventura mea etnografică m-a purtat într-o seară în parcul Regina Maria, nu departe de centrul orașului, la o expoziție de fotografie și o instalație de patrimoniu arhitectural. S-au apropiat de mine două doamne cochete, mamă și fiică, care doreau să afle detalii despre eveniment și au presupus că mă aflu printre organizatori. În cele zece minute de conversație am aflat cât de nemulțumite erau de aspectul Timișoarei, de șantierele nesfârșite și starea clădirilor de patrimoniu. Mi-au spus, de asemenea, că nu au (mai) participat la niciun eveniment CEaC de la momentul deschiderii, care a fost dezamăgitor, deoarece: „A fost concert tip Gheboasă, cu manele, o panaramă totală.”
Deși am avut puține astfel de intervenții, segregarea culturală pe criterii de clasă este vizibilă din oricare unghi ai privi, și reprezintă o temă de reflecție pentru creatorii de politici culturale incluzive, cu atât mai mult cu cât mândria bănățeană își trage declarativ seva din toleranță și multiculturalitate. Legat de același eveniment din deschiderea Capitalei, unde, printre mulți alții, a concertat și Taraf de Caliu & guests, un alt interlocutor a comentat:
„Sunt amestecate pentru toate categoriile de public, care e un lucru bun, doar că se pierde autenticitatea – nu mai e nimic serios pt o categorie anume, ci chestii generale pt toată lumea. Timișorenii mergeau înainte la evenimente dedicate, acum nu-ți mai vine să te duci.” (antreprenor, 43 de ani)
Concentrarea evenimentelor în arii restrânse precum centrele orașelor Capitalelor Culturale conduce la accentuarea inegalităților dintre cartierele considerate bune, de regulă apropiate de nucleul central urban, și cele periferice. Un studiu care a analizat impactul social asupra publicului din cartierele din Liverpool, Marea Britanie (titlu exercitat în 2008), arată că percepția referitoare la CEaC a rezidenților din zonele avantajate din punct de vedere al nivelului de trai este una pozitivă, comparativ cu cele dezavantajate, nu în ultimul rând din cauza distanței fizice și lipsei transportului accesibil. Ținând cont de preferințele locuitorilor de petrecere a timpului liber în cadrul comunităților de cartier, este mult mai dificil să atragi publicul larg la evenimente (deseori opace) din centru, decât să propui acțiuni culturale direct în inima cartierelor.
Sigur că programul Timișoara Capitală Europeană a Culturii a inclus o serie de evenimente ce au avut loc în cartiere. Unul dintre proiecte a fost inițiativa Orașul Paralel: spectacole de teatru itinerant și imersiv, trasee performative, jocuri de explorare, dezbateri și conferințe, rute care explorează poveștile locuitorilor din Iosefin, Elisabetin și Traian. Rămâne de văzut însă cât de mult au implicat comunitățile de cartier astfel de evenimente singulare, captivante și digitalizate.
„Părțile mai puțin reușite sunt legate mai degrabă de proiectele foarte punctuale, cele care au căutat un public-țintă nu foarte exact, prin cartierele orașului, în zone mai puțin populate, sau la confluența dintre mai multe sensibilități artistice sau culturale. Ele au avut un public restrâns și amintirea lor s-a șters destul de rapid.” (profesor universitar, declarație într-un interviu online, dec. 2023)
Dincolo de specificul acestor evenimente dedicate mai degrabă tinerilor urbani, cartierul Traian a beneficiat (și) de proiecte culturale adresate locuitorilor de rând și comunității etnice rome, grație câtorva organizații independente care și-au propus încă din anii precedenți să aducă în mod activ cultura în cartier: piese de teatru, meciuri de fotbal comunitare (între bărbații căsătoriți și cei necăsătoriți), proiecții de filme, expoziții și ateliere.
„Eu sunt destul de sigură că locuitorii din Traian nu ar veni în centru la evenimente. Meciul acesta de fotbal are o tradiție din 1936 și îl organizăm anual. Adică s-a ținut tot timpul și e foarte fain, pentru că sunt o comunitate. Adică chiar au venit cu familiile, cu copii și toți vecinii din Fabric.” (manageră culturală spațiu educațional independent, 43 de ani)
Foto: Paul Breazu
„Timișoara are o piață de vechituri demnă de o Capitală Culturală Europeană”, consemna scriitorul Vasile Ernu într-un material recent care se uită la interesul pentru periferie al programelor parte din CEaC și cum pot fi integrate minoritățile și grupurile defavorizate în circuitul cultural al orașului care, nu demult, s-a declarat liber de manele.
În această idee, un model de implicare activă a comunității este festivalul ROD, care propune an de an proiecții de film, spectacole de teatru, fotografie sau intervenții culturale în cartierele periferice ale Timișoarei, și plimbă caravana culturală în cătune, sate, penitenciare, centre pentru minori, azile de noapte sau cămine pentru bătrâni. Alături de organizațiile din Traian, ROD contribuie semnificativ la descentralizarea ofertei culturale și la reducerea inegalităților privitoare la accesul la cultură.
„Rămân foarte multe cartiere în care nu se întâmplă nimic. Rămân zone lăsate pe afară, da. Mai încearcă Florin Iepan să mai activeze niște oameni din astea ultra-mărginașe. Nu știm încă cu ce impact. Adică, asta e o chestie care se întâmplă o dată pe an pentru ei. Ei se simt bine că este ceva, dar nu este ceva constant. E nevoie și de predictibilitate.” (secretară literară și traducătoare, 37 de ani)
Un ultim exemplu de reactivare urbană sustenabilă care aduce laolaltă un public divers este deschiderea în anul cultural a Muzeului Apei (situat în cartierul mărginaș Ciarda Roșie), proiect de reconversie a patrimoniului industrial în spații dedicate comunităților, vizitat în doar 6 luni de peste 20.000 de timișoreni din tot orașul. Tururi ghidate, ateliere educaționale pe teme de creație și ecologie, proiecții de film, întâlniri tematice, spații verzi generoase, concerte și festivaluri, toate în cartier și accesate nu doar de publicul cultural, ci și de rezidenți.
„Muzeul Apei are tot o altă abordare asupra publicului. Ei zic așa, oamenii care vin la noi, fie sunt din cartier – și vorbim de Ciarda Roșie, cartier de vile și de slum – și aceștia vin pentru că suntem în proximitatea lor, fie sunt familii cu copii care vin pentru atractivitatea evenimentului. Și ce facem noi este să invităm operatori culturali și economici cu various acts pentru tipul ăsta de public, care e al nostru. Deci oamenii din Ciarda Roșie știm sigur că nu vin în centru, că asta zice barometrul de consum.” (expertă relații comunitare și incluziune socială, CEaC)
Ce unește aceste (prea puține) inițiative care reușesc să atragă și să implice activ comunitățile de cartier ține de atenția la nevoile rezidenților, proximitate și, mai ales, continuitate și predictibilitate. Ce desparte, în continuare, centrul de cartiere?
Cultura și bula
„În Timișoara sunt aceiași 532 de oameni care participă la toate evenimentele culturale.”
Era o glumă frecventă care circula printre organizatorii/managerii culturali care au desfășurat în 2023 proiecte prinse în programul Timișoara CEaC. Dincolo de ironie, majoritatea spațiilor de evenimente (muzee, galerii, spații independente) pe care le-am vizitat au beneficiat de un public restrâns, fapt confirmat și de conversațiile purtate cu operatorii culturali.
„Nu îmi pare angrenat [publicul general]. Publicul cultural, publicul care mergea și înainte, da. Sunt trei evenimente în același timp, plouă sau.. cum a plouat în Timișoara toată vara.. Se pune la asta vacanța și da, normal, se împart. În plus de asta, ziceau, mai ales din ăștia care sunt operatori culturali la rândul lor, pur și simplu sunt atât de obosiți și au atât de multe chestii de făcut încât, la finalul unei zile, nu mai au chef să facă nimic sau preferă să petreacă timp cu familia.” (operatoare culturală, 31 de ani)
Conform informațiilor primite de la membri cheie care au gândit și implementat strategia CEaC, lentila prin care va fi măsurat impactul asupra publicului local (pe lângă studiul IRES contractat de Centrul de Proiecte și repetarea Barometrului de consum) se uită și la relația actorilor culturali cu propriul public, programul Capitalei Culturale fiind axat în mare parte pe creșterea capacității operatorilor culturali locali.
Mai concret, cifrele privind participarea timișorenilor la evenimentele anului 2023 vor fi generate parțial de organizațiile culturale implicate prin metodele/instrumentele utilizate de acestea pentru a-și atrage, crește și contoriza publicul. Cifre care, să nu uităm, sunt influențate masiv și de felul în care circulă informația în comunitățile online (bulele din social media), algoritmii contribuind semnificativ la circularea (sau, deseori, necircularea) conținutului cultural.
O astfel de cercetare amplă centrată pe nevoile de creștere a ecosistemului cultural-artistic local este binevenită în peisajul sumbru al finanțărilor limitate și ultra competitive din sectorul cultural independent românesc. Organizații din Timișoara, dar și din alte orașe ale țării, au beneficiat de resurse financiare, sprijin și îndrumare în implementarea cu succes a inițiativelor propuse, dar și de o comunitate de învățare și schimb de experiență interconectată la nivel național și european, un merit de necontestat al programului CEaC:
„Cred că pentru organizațiile mai micuțe, care au avut acum ocazia să aplice, să mai adune niște aparatură, să-și mărească echipele, ăștia o să iasă întăriți. Și având capacitate mai mare, poate vor crește și ca evenimente, și atunci calitativ vor fi mai răsăriți.” (secretară literară și traducătoare, 37 de ani)
„Ce mi-a plăcut mie în partea asta de Capitală este că vin energii din altă parte, adică asta mi se pare foarte important, să nu rămâi local. Adică, ok, timișorean, timișorean și prin noi înșine și nu știu ce, dar.. E și o zonă de conectare și la nivel european, dar și cu alte orașe din țară.” (manageră culturală spațiu educațional independent, 43 de ani)
Această modalitate de contorizare prioritizează însă propriile direcții artistice și dezvoltarea organizațională a operatorilor, coroborate cu suprasolicitarea și capacitatea limitată de a transcende bula restrânsă de public cultural obosit și supraexpus.
„Eu mă duc de foarte multe ori la evenimente și văd aceleași fețe. Suntem tot noi între noi, cumva. E și bine, e și frustrant că nu.. Nu mai ieșim. Că lumea e prea comodă, nu vine la evenimente. Foarte inert publicul timișorean. Nu există nicio chestie unitară, nu știu, fiecare e în colțul lui și se uită la ceilalți.” (secretară literară și traducătoare, 37 de ani)
„Pentru că lucrurile se fac pe repede înainte și apelăm întotdeauna la social media, care deja e poluată cu foarte multe evenimente și nu prea mai ai spațiu de comunicare, că e saturat. Și pentru a face altfel de comunicare în afară de social media și a merge mai aproape de oamenii la care nu ajunge de obicei informația, nu ai timp sau nu ai resurse.” (manager cultural, 32 de ani)
Observam mai devreme faptul că studiile sociale care s-au uitat la tipologiile de public participante în mod curent la evenimente cultural-artistice au arătat că acestea sunt persoane aflate la vârsta de mijloc, cu niveluri ridicate de educație și venituri. În același timp, conform teoriei cultural omnivores, același grup social este mai deschis și mai receptiv la diversitatea evenimentelor, inclusiv la cele considerate populare și de masă, față de cultural univores, respectiv publicul de rând, care consumă o plajă redusă de evenimente și care are niveluri de educație și venituri scăzute.
„Mi se pare că ne lovim de veșnica problemă, mai ales când vorbim, nu știu, mai mult de lucruri de nișă sau mai puțin abordabile de publicul larg, adică de arta contemporană sau de performance. Aici cumva încă nimeni nu a inventat un mecanism de abordare corectă a publicului larg, care nu este obișnuit, nu e în bulă, e speriat. Și cumva dacă vorbești cu oamenii primești aceleași răspunsuri: nu știu, nu înțeleg, nu e pentru mine.” (operator cultural, 40 de ani)
„Mi s-a părut că a fost enorm de multă muncă care n-a ajuns la nimeni, de fapt. Că aici e frustrarea. Chiar s-a muncit foarte mult și după care când vedeai, vezi rezultatul.. Adică attendance-ul. (…) Și aici cred că, de fapt, e natura artei contemporane, care e problematică pentru mine. Știi, că are alura asta elitistă și lumea nu prea se apropie. Adică oamenii obișnuiți. Nu prea părea să știe nimeni ce se întâmplă.” (manageră de producție eveniment artă contemporană, 40 de ani)
În vârtejul de activare a cât mai multor operatori, anul Capitalei a antamat inclusiv organizații fără experiență în domeniul cultural. Astfel, proiecte de anvergură, beneficiare de sprijin financiar consistent, au realocat în mod arbitrar către propria extindere și dezvoltare aproape tot bugetul asumat pentru acțiunile de comunicare, promovare și diseminare (un procent semnificativ), cum a fost cazul, izolat poate, al unuia dintre operatorii culturali locali.
Vocile critice cu care am dialogat subliniază intențiile de diversificare a publicului cu care au pornit pe drumul cultural 2023, obligații de altfel specificate și în ghidurile aplicațiilor pentru finanțările nerambursabile, dar împotmolite uneori în elitism, alteori în lipsă de experiență, presiunea timpului și planificare defectuoasă, birocrație sau supraaglomerarea programului cultural. Toate la un loc să fi ținut, oare, cultura în bulă?
Cultură, comunicare și mediere culturală
Direcția asumată de echipa de implementare în Programul Cultural TM23 reactualizat este destul de clar enunțată: „Abordarea publicului utilizează ca punct de pornire definiția Comisiei Europene, care consideră dezvoltarea publicului un proces strategic, dinamic și interactiv de a face arta accesibilă la scară largă.” Intenții și direcții bune pe hârtie, exprimate în cuvinte generoase, traduse totuși nerealist în implementare.
„Eu nu am participat la niciun eveniment, nu am timp, muncesc în continuu și în rest, cu viața de zi cu zi. Am o mătușă care merge și niște vecini. Nici nu aflu de ele, ar trebui să fie o pagină de Internet unde să fie afișate toate, bannere și panouri pe marile bulevarde, nu doar în piețe, să le vadă și șoferii, nu doar pietonii care se pot opri să le citească.” (șoferiță Uber, 42 de ani)
Discuția aceasta a avut loc în prima parte a lunii noiembrie 2023, în timpul unei curse care mă transporta din zona semi-industrială Bd-ul Eroilor de la Tisa, în Piața Unirii, centrul emblematic al Timișoarei. I-am povestit doamnei despre programul evenimentelor din Capitală Culturală și cum poate fi accesat online. A salvat pagina de internet Timișoara2023 în memoria telefonului.
Interviuri cu actorii locali implicați în organizarea de evenimente confirmă că nivelul de promovare a fost sub așteptări, cel puțin în prima parte a anului cultural. Acest lucru a fost cauzat, pe de-o parte, de întârzierea alocărilor bugetare agreate pentru acțiunile de comunicare și promovare ale programului cultural, și pe de altă parte, de funcționarea site-urilor dedicate. Inconveniențe care, la firul ierbii, s-au simțit din plin.
„Eu sunt operator comercial în centru, nu am primit niciun pliant sau afiș de la organizatori, cu programul, cu ceva, să pot pune pe mese, să vadă turiștii. Abia de o lună au un program afișat cu toate evenimentele din luna respectivă. Am aflat de ele umblând pe stradă, pe aici prin centru, prin cele 3 piețe, am întrebat organizatorii.” (antreprenor, 43 de ani)
„Eu am o problemă cu faptul că nu se promovează nimic la cluburile de seniori din Timișoara. Eu aflu despre evenimente de la fiica mea, care e artistă.” (senioară, 68 de ani)
Cele două platforme care au centralizat întreg programul – site-ul Centrului de Proiecte și site-ul Asociației TM2023 – au trebuit deseori să aștepte materiale de comunicare de la beneficiari, care la rândul lor făceau materialele de promovare pe ultima sută de metri. Astfel, era imposibil ca programul să fie actualizat în timp real, ceea ce a generat confuzie în rândul publicului. Iar la nivel de audiență, tot publicul deja interesat a fost cel mai bine informat și conectat: oamenii de cultură din orașele mari ale țării au „invadat” Timișoara în 2023.
„Oare fiecare tanti Magdalena din Plopi a auzit de evenimente la care să-și trimită nepoții? Cu siguranță nu. Nu s-au atins toate acele straturi de public la care am fi vrut să ajungem, dar nici nu ajuta dacă aflau doar de evenimente, ci dacă aflau de PROGRAM.”, declara la finalul anului trecut un operator cultural local.
Pentru publicul local familiar cu viața culturală a orașului, veștile despre evenimente au venit în principal din mediul online, de pe platformele de socializare, sau din cercul social de colegi și prieteni. Cu toate acestea, chiar și când ne referim la publicul educat, frecvența participării în anul Capitalei Culturale nu depășește anii precedenți. Motivele au ținut de lipsa timpului, densitatea și suprapunerea multor evenimente, saturare, inerție, oboseală fizică și mentală.
„Oricum, mai în glumă, mai în serios, pe mine m-au durut picioarele de atâta cultură. Au fost luni, săptămâni, weekend-uri atât de dense cultural, încât, cu tot interesul și efortul, nu am reușit să gust din tot ce aș fi vrut să gust.” (educatoare și mediatoare culturală)
„Mi se pare că în ultimii ani este așa o disfuncționalitate a felului în care funcționează sistemul cultural, în care se produc evenimente. De fapt, publicul ăsta e ceva abstract pe care noi îl scriem în proiecte, dar partea asta de mediere nu prea știm cum să o facem realmente. E un concept destul de nou. S-a dat mulți ani vina pe comunicare, care teoretic ar trebui să facă chestia asta, dar, în realitate, omul de rând.. cum am mers eu cu un taximetrist în drum spre aeroport la Timișoara și l-am întrebat pentru el cum e, și a zis că a auzit de niște concerte. Evident că astea sunt cel mai ușor de ajuns la el. Dar cum faci conexiunea reală cu comunitatea, adică munca asta comunitară e un proces de foarte mulți ani și care nu se întâmplă nicăieri în România.” (operatoare culturală, 31 de ani)
Astfel de observații s-au regăsit în multe dintre conversațiile informale și interviuri, direcția de mediere culturală făcând parte din structura programului CEaC. Respectiv, integrarea educației prin cultură și sesiuni de mediere culturală, concept umbrelă relativ recent care urmărește: „să stabilească un cadru flexibil și complex pentru conceperea, dezvoltarea, implementarea, monitorizarea și evaluarea practicilor, proceselor și intervențiilor menite să implice publicul în consumul cultural, dar și în co-crearea produselor culturale.” (educatoare și mediatoare culturală, mentoră specializată în formarea de noi generații de mediatori).
Suita de acțiuni specifice dedicate proceselor de mediere culturală vizează accesibilizarea conținutului cultural pentru diverse categorii de public larg: atât elevi de toate vârstele, studenți, familii cu copii, seniori, cât și indivizi din comunități izolate și vulnerabile, cu acces limitat la educație și cultură. Astfel, pe parcursul CEaC au fost organizate ateliere, cursuri, tururi ghidate, prezentări, conferințe, artist talks tematice, toate conduse de mediatori culturali formați în relație cu spațiile de expoziție și eveniment.
„Îmi place deschiderea publicului, feedback-ul pozitiv pe care l-am primit, nu neapărat în scris, dar a fost observabil cu ochiul liber. Să ai copii de clasa a doua extraordinar de interesați în piese dificile, în statistică (…) m-a șocat. Copiii de opt, nouă, zece ani sunt în permanență interesați să învețe din lexicoane, din etichete, din textele integrate în lucrări (…) despre rețelele de blocuri și cum se leagă ele de propria lor experiență.” (studentă și mediatoare culturală)
Privind prin lentila (mai) critică a operatorilor care au experiență de peste 10 ani în educație și evenimente dedicate comunităților de cartier, unele dintre programele de mediere culturală s-au simțit insuficiente. Au lipsit spațiile dedicate pentru interacțiune și învățare, mediatorii calificați au fost puțini, iar materialele improvizate, deși cererea pentru evenimente dedicate copiilor a crescut semnificativ, în special în timpul programelor didactice Școala Altfel și Săptămâna Verde.
„Am mers cu clase de la a 5-a până la a 12-a și am experimentat ce e adresat lor. Cel puțin la muzee medierea se întâmplă într-un hal.. E suficient să vezi că e ceva improvizat, aceeași hârtie și câteva creioane ca într-un hotel în care faci un colț din ăsta pentru copii. E aproape similar, doar mai atașezi un pic de conținut pentru că ai și o expoziție în jur și atunci tu faci un fel de mediere în care traduci acel conținut pentru ei, dar ca spații sunt complet nepregătiți. Asta e ce am experimentat și chiar am luat toate programele de mediere [la rând]. Evident că ei se bucură pentru orice chestie și cu atât mai mult trebuie un pic lucrat în zona asta. (…) Am văzut și cazuri în care, dacă nu sunt preluați, profesorii cu copii renunță, pentru că sunt panicate profesoarele, învățătoarele. Că nu știu ce să le spună.” (profesoară și manageră culturală spațiu educațional independent, 43 de ani)
Pe final..
„Există o formă de discriminare la care suntem toți complici atunci când lăudăm Timișoara dintr-un patriotism local prost asumat. Nu vedem că există mii de oameni care trăiesc la limita sărăciei și repetăm la nesfârșit mantra excepționalității orașului nostru.” (operator cultural local, într-un interviu online din nov. 2022)
Dacă ați ajuns până la final cu lectura, ați observat că textul este înțesat de întrebări retorice la care momentan nu avem răspunsuri clare. Cert este că Timișoara are o lungă tradiție culturală, iar CEaC a onorat cu succes așteptările publicului educat, obișnuit al scenelor culturale și care s-a simțit mai mult decât binevenit în anul cultural 2023.
Discursurile oficiale de la festivitatea de închidere Timișoara la nesfârșit vorbesc despre un an excepțional și un viitor cultural european pentru Timișoara, cu o strategie de impactare a comunității prin investiții în cultură și creativitate. Intenție de altfel lăudabilă, cu singura mențiune că noul suflu cultural trebuie să cuprindă (și) nevoile publicului larg, ale timișoreanului de rând, martor tăcut al schimbărilor urbane, economice și sociale declanșate de titlul de Capitală Europeană a Culturii.
♦ ♦ ♦
Acest material a fost realizat printr-o finanțare Energie! Burse de creație, acordată de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte, în cadrul componentei Power Station a Programului cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023″. Materialul nu reprezintă în mod necesar poziția Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, iar acesta nu este responsabil de conținutul său sau de modul în care poate fi folosit.
♦ ♦ ♦
Raluca Moșescu-Bumbac a absolvit Comunicare și Relații Publice la SNSPA. În 2019 și-a definitivat studiile masterale în Antropologie la SNSPA, cu o teză despre noua spiritualitate în contextul festivalului de muzică electronică. A participat cu cercetări proprii și de echipă la diverse conferințe de antropologie și derulează cercetări în colaborare cu diverse asociații și organizații. În prezent este coordonatoarea Festivalului de teatru de apartament și cultură domestică HomeFest, aflat la a noua ediție. Co-fondatoare, cercetătoare și coordonatoare de comunicare la ISCOADA.
Editat de Laura-Maria Ilie
Fotografii cu credit
Abonează-te la newsletter-ul ISCOADA – Perspective